De ivoren toren van de leider
Internationaal gecertificeerd (team)coach Angela van Dorssen vertelt over haar dagelijkse praktijk. Sinds maart 2020 is zij gecertificeerd als neurotranformational coach.
Een terugkerend thema als ik met teams werk is de terughoudendheid in jezelf uitspreken en anderen aanspreken. En als je dat ook nog eens in de hiërarchische lijn moet doen, blijkt dat helemaal spannend. Angst is misschien een beter woord. Ik hoor werknemers zeggen: “Straks krijg ik het terug in mijn functioneringsgesprek.” En nog veel vaker: “Ik doe het niet meer. Het heeft toch geen zin. Ze zitten in een ivoren toren!” Praten over de leidinggevende is dan de norm in teams.
Laat het er niet bij zitten
Ontwijken is normaal menselijk gedrag, maar ook zonde. Zo blokkeer je vernieuwing in organisaties. Het liefst wil je namelijk dat je in teams open met elkaar kunt communiceren. Dat je je kunt uitspreken, ook als je een andere mening hebt dan je leidinggevende. Je ook je leidinggevende kunt aanspreken op inhoud en gedrag zonder je zorgen te hoeven maken over relatieschade of represailles.
Beste leider, jij kunt dit keren…
Getraind om inhoudelijk te reageren
Een leiderschapsteam had een oprecht ‘aha’ moment toen zij ontdekten dat ze zo gewend waren om inhoudelijk te reageren, dat zij de signalen van medewerkers misten toen zij werden aangesproken op gedrag. Een groep medewerkers had het lef om hen feedback op hun gedrag te geven. In plaats van te reageren op de feedback, zoomden ze uit naar de inhoud en kwamen met een oplossing voor een inhoudelijk probleem dat niet gevraagd werd. De medewerkers dropen af: “Zie je wel, het heeft toch geen zin.” Om er vervolgens wel met elkaar over te praten en de managers naar hun ivoren toren te sturen.
Durf jij je als leider persoonlijk te laten raken?
Feedback heeft alleen zin als je ook echt bereid bent om te luisteren EN de boodschap binnen te laten komen. Als je medewerker je feedback geeft op je gedrag, vertel dan wat het met je doet en geef een compliment voor de inzet. Het vereist nogal wat lef om de metaforische ivoren toren te beklimmen. Het betekent niet dat je het er mee eens bent. Stel jezelf de vragen: Wat is mijn impact op de ander? Wat vind ik daarvan? En wat kan ik doen om mijn impact te vergroten?” Reageer in ieder geval op de gegeven feedback. Dat hoeft niet meteen, maar vertel dan wanneer je erop terugkomt.
Verkeerde verwachtingen
Ook medewerkers kunnen bijdragen aan meer open communicatie. Ik hoor een verwachting bij hen dat de manager altijd iets met de feedback zou moeten doen. Wat zij zien is waar. En ik denk dat hier een mismatch zit in verwachtingen. Het is aan jou om de feedback zo expliciet en constructief mogelijk over te brengen. Het is aan de ander, in dit geval de manager, om te beoordelen wat hij/zij er mee wil doen. Een open gesprek en een terugkoppeling is een meer reële verwachting.
Neem gerust contact op als je een keer wilt sparren over je team of over je eigen gedrag.
Teamcoaching